Strona główna | RealizacjeŚwinoujście: Umowa o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną podpisana

Świnoujście: Umowa o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną podpisana

Tunel pod Świną połączy wyspy Uznam i Wolin. Na to ułatwienie mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od lat. Umowa o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych została podpisana 28 kwietnia 2017 r. na promie Karsibór - jednym z dwóch, które pełnią obecnie rolę przeprawy przez Świnę - cieśninę oddzielającą od siebie dwie części miasta, położone na wyspach Uznam i Wolin.

W uroczystości podpisania umowy wzięli udział m.in.: wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, a także wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wojewoda pomorski Krzysztof Kozłowski, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz  wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński.

Miasto zakłada, że do końca 2021 r. powstanie drogowe połączenie pomiędzy wyspami. Jego częścią będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł.

"Po wielu latach oczekiwania  przybliża się chwila, na którą mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie  mieszkańców" - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

"Do historii budowy tunelu jak ulał pasuje cytat z "Rejsu": przejdźmy od słów do czynów, chciałem powiedzieć kilka słów. O tunelu, zamiast go zbudować, mówi się od kilkudziesięciu lat. Teraz jest wreszcie decyzja, by zrealizować tę inwestycję" - powiedział wicepremier  Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania umowy o dofinansowanie.

Na brak woli budowy drogowej przeprawy w ostatnich latach zwrócił uwagę także wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski. "Forsowana przez rząd idea budowy tunelu pod Świną, który rozwiąże istniejące praktycznie od zawsze problemy komunikacyjne Świnoujścia, była wcześniej przyjmowana z dużym dystansem, sporo było głosów niedowierzania" - zaznaczył wojewoda.

Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin pływają dwa promy - Bielik i Karsibór. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.

"Podpisanie umowy traktujemy jako wydarzenie historyczne. Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ma podstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sfer funkcjonowania miasta, w tym tych dwóch najważniejszych - gospodarki i turystyki" - skomentował prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.

"Jest dla nas oczywiste, iż Świnoujście, tak ważne miasto portowe i stoczniowe, a także turystyczno-uzdrowiskowe Zachodniego Wybrzeża, musi mieć stałe połączenie z lądem" - podkreślił  minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Środki na inwestycję pochodzą z konkursu w Programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Nabór wniosków trwał do końca kwietnia 2016 r. Ich ocenę przeprowadziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Świnoujska inwestycja jest jednym z 27 projektów, które otrzymały dofinansowanie w konkursie. Łączna wartość wsparcia unijnego dla wszystkich inwestycji to niemal 3,5 mld zł.


Podpisana umowa o dofinansowanie ma charakter warunkowy. Ze względu na dużą wartość inwestycji zgodę na dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.

GDDKiA inwestorem zastępczym

Również dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Gmina Miasto Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Jest to wypełnienie postanowień porozumienia z 2007 r. (aneksowanego w roku ubiegłym) w sprawie realizacji tunelu, zawartego pomiędzy GDDKiA, MIB oraz Miastem Świnoujście.

Zawarta umowa szczegółowo reguluje obowiązki inwestora (Gmina Miasto Świnoujście) i inwestora zastępczego (GDDKiA O/Szczecin) oraz ustala wszelkie kwestie związane ze wspólną realizacją tunelu.

GDDKiA będzie zajmowała się, w uzgodnieniu z Miastem Świnoujście, realizacją projektu, podczas gdy Miasto będzie zapewniało finansowanie dla inwestycji. Projekt będzie finansowany z dofinansowania ze środków UE i z wkładu własnego Miasta Świnoujście.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu

Obecnie trwa procedura przetargowa na zaprojektowanie i budowę tunelu. Zakończył się jej pierwszy etap, do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych 14 podmiotów. Trwa przygotowywanie dokumentów niezbędnych do wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania przetargowego powinno nastąpić w bieżącym kwartale.

Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 roku. Zakończenie inwestycji przewidziane jest w grudniu 2021 roku.

Tunel pod Świną  - łatwiejsza komunikacja między wyspami Uznam i Wolin

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie w komunikacji wykorzystywane są  przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową).

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
 
Źródło i grafiki: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Poradnik inżyniera. Ochrona przeciwpożarowa konstrukcji betonowych

Konstrukcje betonowe, pomimo wysokiej odporności samego materiału na działanie ognia, również należy projektować z uwzględnieniem aspektu nośności ogniowej. Wraz z ekspertem Paroc wyjaśniamy, jak określać i dobrać odpowiednią metodę ochrony dla dźwigarów, kolumn, ścian i płyt z betonu. Czytaj więcej